Tipsen som får träningen att bli av även när du saknar motivation

Såhär: Du kommer inte alltid vara motiverad att träna, oavsett om du i det stora hela tycker om att röra dig så kommer dagar då det inte känns det minsta lustfyllt eller lockande att ta sig iväg till träningspasset. Men för att göra framsteg i träningen krävs kontinuitet, och förr eller senare kommer motivationen tillbaka – om du inte slutar träna vill säga. Här är mina bästa tips för hur du får träningen att bli av även när du saknar motivation.

  1. Tänk på det långsiktiga målet med träningen. Oavsett om det handlar om att må bättre, springa ett lopp, tävla inom en sport, eller något annat – se målbilden framför dig och tänk på att varje träningspass är ett steg närmare ditt mål.
  2. Lyssna på en intervju med en av dina förebilder inom idrott eller träning. Jag blir alltid motiverad av att lyssna på t.ex. Charlotte Kalla, Sarah Sjöström, Sofia Olofsson, m.fl.
  3. Tänk inte alls – bara gör. Slå på autopiloten och ta dig iväg till träningspasset även om du inte är superpepp. Du kommer inte alltid vara motiverad, och det är helt OK, men försök hålla regelbundenheten igång så ska du se att motivationen snart gör återbesök. 

….eller skippa ett träningspass och gör något helt annat. Ibland behöver vi helt enkelt en paus, och få längta lite till träningen. 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras