Fyra tillfällen då du inte bör träna

Jag har tidigare skrivit om det vanligaste ursäkterna till att skippa träningen, och hur du tacklar dessa (HÄR hittar du inlägget). Ibland kan det dock vara rätt beslut att skippa träningen, och istället vila eller ägna dig åt aktiv återhämtning så som en promenad.

Här är några exempel:

  • När kroppen signalerar att den är sliten och behöver vila. Även om du har ett träningspass inplanerat så är det viktigt att lyssna på kroppen och vila när den behöver det, och istället komma tillbaka med mer energi dagen därpå.
  • När du sovit riktigt dåligt. Att träna när man är lite trött är ingen fara, men har du bara sovit någon timme kan träningen bli en negativ stress för kroppen och hjärnan. Då kan det vara bättre att ägna tiden åt att sova någon timme extra.
  • När du känner dig sjuk. Har du ont i halsen eller känner dig febrig; skippa träningen tills du känner dig frisk. Innan du ger dig på tuffare träning kan du testa att gå en snabb promenad och se hur det känns.
  • När du verkligen inte alls vill träna. Åter igen, lyssna på kroppen. Om du känner ett stort motstånd mot att träna det du vanligtvis tycker är kul, kan det vara ett tecken på att du behöver vila och återhämta dig.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras