Fördelarna med att springa utomhus

Även om augusti definitivt räknas som en sommarmånad så känns det i luften att hösten nalkas, och jag njuter eftersom sensommaren och början av hösten är min absoluta favorittid. 

Något av det bästa med hösten är att det är så otroligt skönt att springa utomhus, framför allt när luften är krispig och det doftar löv. Därför vill jag verkligen uppmuntra till att passa på att lägga löppassen utomhus, speciellt om du i vanliga fall undviker både vinterkyla och sommarhetta genom att springa på löpband inomhus. 

Givetvis är löpning inomhus långt mycket bättre än att lägga träningen på hyllan helt, MEN jag vill ändå lista några fördelar med utomhuslöpning:

  • Du får frisk luft som bidrar till ny energi, ökad koncentrationsförmåga och stärkt immunförsvar
  • Om du springer ute under de ljusa timmarna samlar du på dig D-vitamin, som många lider brist av under vinterhalvåret
  • Det varierade underlaget gör att du stärker fötterna och många mindre, stabiliserande muskler kring knän och fotleder
  • Du kan transport-träna, alltså springa t.ex. till eller från jobbet; effektivitet i allra högsta grad!
  • Det kan vara mentalt lättare att springa utomhus och ha saker att lägga ögonen på, istället för att springa på ett löpband och stirra in i väggen
  • Man känner sig mentalt extra stark när man genomfört ett pass i kyla, regn och rusk.., Lite som att inget kan stoppa en!
  • Naturen bjuder på naturliga intervaller, t.ex. i form av backar, med – eller motvind…

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras