”Superfoods” vara eller icke vara – samt en guide till nordiska alternativ

I samband med att det blivit så himla trendigt med träning, hälsokost och specifika dieter/kosthållningar har användningen av diverse ”superfoods” ökat rejält. Med superfoods syftar jag främst på olika pulver i skarpa färger och torkade bär från andra sidan jorden, som är extra näringsrika och har ett högt innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Men, hur nödvändigt är det egentligen att berika sin kost med dessa superfoods? Är det värt att lägga pengar på dem – då de generellt har ett väääldigt högt kilopris – eller kan vi få i oss samma näring av svenska och nordiska livsmedel?

Hallon = svensk superfood!

Det stämmer bra att superfoods har ett högt innehåll av näring, MEN de är sällan varken prisvärda eller klimatvänliga då de fraktas från diverse regnskogar och fjärran länder. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att vi inte blir friskare ju mer vitaminer och mineraler vi stoppar i oss, då det inte är näringsämnena som gör oss friska, utan bristen på dem som gör oss sjuka. 

För att ge ett exempel på prisskillnaderna kan vi jämföra gojibär med jordgubbar: 328 kr/kg vs. 28 kr/kg. 

En tallrik fullproppad med näring, bl.a. sötpotatis (välj vanlig potatis för ett klimatsmartare och billigare alternativ), palsternacka, purjolök, inlagda smågurkor, picklade svenska grönsaker, tomat, gröna bönor, hummus gjord på svenska kikärtor..,

Så, här kommer en liten guide till vad du kan ersätta dessa tropiska, lovordade superfoods med:

Gojibär: jordgubbar, hallon, lingon och nypon innehåller, precis som gojibär, massor med antioxidanter så som C-vitamin, vilket är bra för immunförsvaret. 

Acai: blåbär har vi gott om här i Norden, och de är fullproppade med C-vitamin och viktiga antioxidanter så som polyfenoler. 

Kakaonibs: mörk choklad med hög kakaohalt och mindre mängd socker (gärna fairtrade-märkt) ger dig samma hälsoeffekter, men är mycket billigare (och godare, hehe). 

Spirulina-alger: grönkål är ett av de mest näringstäta livsmedel vi har, och innehåller mängder av bl.a. magnesium som är superviktigt för kroppen. Andra gröna blad har liknande hälsofördelar. 

Chiafrön: pumpafrön och solrosfrön är utmärkta ersättare då även de innehåller massor med nyttiga fetter, protein och antioxidanter. 

Quinoa: gröna linser, bönor och matvete är precis som quinoa fullproppade med protein, vitaminer och mineraler som gör under för hälsan.  

Min allra bästa superfood: POTATIS <3 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras