Ett träningspass serverat!

Boom shakalaka, här kommer ett jobbigt träningspass för benen! Min träning är ju inte jättespännande för utomstående just nu, mest en snurra av mycket thaiboxning, något tungt styrkepass, ett intervallpass och kanske, kanske en löprunda. Har även som ambition att rörlighetsträna lite också, på order av min idrottsmassör. 

Men! Det här styrkepasset för benen gav mig i alla fall tre dagars sällskap i form av brutal träningsvärk, så jag tänker att jag delar med mig av plågan. 

Uppvärmning: rörlighet där du behöver, ev. någon aktiveringsövning för sätet, och så ett par lättare uppvärmnings-set av övningarna.

  • Knäböjs-pyramid: 8 reps x 1 set, 6 reps x 1 set, 5 reps x 1 set, 3 reps x 3 set, 5 reps x 1 set, 6 reps x 1 set. Du reglerar alltså vikten beroende på hur många reps du ska göra! Färre reps = tyngre vikt och vice versa. 
  • Raka marklyft: 8-10 reps x 3 set
  • Höftlyft med skivstång, rygg mot bänk: 10-12 reps x 3 set
  • Split squats/bulgariska utfall (med bakre foten på bänk): 8-10 reps x 3 set per ben
  • Benspark superset lårcurl i maskin: 10 reps x 2 set per övning (superset = varannan övning)

Lycka till med att gå i trappor nästkommande tre dagar :))) 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras