Hur viktigt är det att äta direkt efter träningspasset?

En väldigt vanlig uppfattning är att man efter ett träningspass måste äta så snabbt som möjligt, helst inom 10-20 minuter och gärna något väldigt proteinrikt. Gör man inte detta så tar kroppens katabola (nedbrytande) processer över och träningsresultaten uteblir. Hur pass sant är då detta?

Hela hetsen med att man måste äta i direkt anslutning till passet har gått lite för långt om du frågar mig, framför allt diverse proteinshakes, extra protein-produkter och tveksamma bars glorifieras och ses som en nödvändighet. Huruvida du behöver ett återhämtningsmål beror på vem du är, vad du tränar och hur resten av din dag/vecka ser ut. Det är viktigt att komma ihåg att kroppen är fantastisk på att reparera sig själv, och att ett träningspass aldrig är förstört eller bortkastat trots att du inte ätit på 10, 20 eller 120 minuter efteråt. 

Vegetarisk carbonara; grym träningsmat med fin fördelning av kolhydrater, protein och fett!

Däremot kan det i vissa fall vara fördelaktigt med ett återhämtningsmål, exempelvis om du inte ätit på flera timmar innan passet, och det kommer dröja över en timme innan du äter efteråt, eller om du planerar att träna samma muskler eller träningsform igen inom ungefär åtta timmar. Om du har som mål att gå upp i vikt kan det även vara ett bra tillfälle att få i sig lite extra energi. Om du däremot har ätit inom tre timmar innan passet, ska åka direkt hem och laga middag, eller inte kommer träna igen det närmaste halva dygnet så gör det absolut ingenting om du inte äter förrän 1,5-2 timmar efter passet; kroppen återhämtar sig ändå. Det handlar om slutprodukten, huruvida du äter tillräckligt mycket mat och en tillräcklig mängd protein varje vecka, snarare än detaljer som återhämtningsmål i direkt anslutning till träningen.

Så underskattat återhämtningsmål efter träning – Pucko Chokladmjölk! 

Bra att tänka på:

  • Efter ett styrketräningspass är det en bra idé att låta nästkommande måltid innehålla både protein och kolhydrater.
  • Efter konditionsträning kan det vara fördelaktigt för resultaten att minska något på kolhydraterna, till fördel för protein och fett, bland annat för att på så sätt lära kroppen använda fett som energi.
  • Kroppen är inte jättesnabb på att ta upp maten du äter; har du ätit en måltid någon enstaka timme innan träningen så jobbar kroppen fortfarande på att ta upp den maten både under tiden du tränar och efteråt.
  • Om ditt mål är att gå ner i vikt är det bättre att planera in en av dina befintliga måltider efter passet, snarare än att lägga till ett mellanmål eller en shake (som resulterar i fler kalorier).
  • Vill du gå upp i vikt, eller har tränat något som förbrukar väldigt mycket kalorier, kan det vara smart att lägga in ett extra mellanmål efter träningen, eftersom kroppen då är lite extra bra på att ta upp näring och du får i dig mer energi.

.., och så en pizza på det :))

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras