De vanligaste orsakerna till uteblivna träningsresultat

Många gånger kommer klienter till mig i min roll som Personlig Tränare för att få hjälp med träningen på grund av uteblivna träningsresultat. Det är också en vanlig orsak till att man slutar träna; man lägger ner tid och energi utan önskad framgång. Jag tänkte därför gå igenom de vanligaste orsakerna till uteblivna resultat!

De vanligaste orsakerna till uteblivna träningsresultat

  1. Du tränar inte tillräckligt hårt (eller för hårt). För att kroppen ska anpassa sig efter träningen och utvecklas krävs det en rejäl ansträngning, annars kommer den inte lägga energi på att förbättra exempelvis styrkan eller förmågan att springa snabbt. Många har svårt att pusha sig själva tillräckligt hårt, eller så tränar man inte så effektivt som man tror (klassiska exempel är den som lägger mer tid på att scrolla i mobilen än att träna på gymmet, eller som tänker att den tränar 4 gånger i veckan när det i själva verket oftast landar på 2 gånger). På andra sidan myntet finns istället dem som tränar för mycket och för hårt, och aldrig ger kroppen en chans att återhämta och bygga upp sig.
  2. Du tränar fel sak. Du blir bra på det du tränar på, men många resonerar att ”träning som träning”, och ägnar sig åt något annat än vad som ger de resultat som önskas. Exempelvis den som vill bli stark och bygga muskelmassa men som istället för att träna tung styrka går på ett par gruppträningspass varje vecka, eller den som vill ha en fastare kropp men enbart ägnar sig åt promenader och ingenting som faktiskt belastar kroppen ordentligt. Om du vill ha specifika resultat behöver du träna på ett sätt som för dig i rätt riktning.
  3. Du äter inte i linje med dina mål. Jag brukar säga att jag hellre ser att man äter mindre bra men tränar, än att man äter perfekt men inte tränar alls, och det står jag fast vid. Men om man vill uppnå exempelvis en viktminskning, ökad muskelmassa, eller träna för prestation så är maten en väldigt viktig faktor för framgång. För att gå ner i vikt behöver du äta mindre än vad du gör av med, för att bygga muskler behöver du ligga på energiöverskott, och för att orka prestera behöver du ha tillräckligt med energi. Det är helt enkelt svårt att lyckas utan att ta hänsyn till maten.
  4. Du mäter inte dina framsteg. I en del fall är problemet inte att personen ifråga inte utvecklats och fått resultat av träningen, utan att man helt enkelt inte mäter dem på rätt sätt. Till exempel kan vågen vara ett dåligt sätt att mäta hur kroppen förändrats av träning, då man kanske tappat fettmassa och lagt på sig muskler, vilket resulterar i att siffran på vågen står still trots att kroppen förändrats. Använd måttband för att se hur kroppen förändras, mät med jämna mellanrum prestationen på träningen, eller uppskatta regelbundet hur träningen får dig att må – allt beroende på vad du vill uppnå med träningen.

 

Annons med kanonerbjudande! Slipp julstress och shoppa dina klappar här hos Cocopanda till bästa pris.

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras