Fördelar med att springa utomhus även under hösten!

Nu under november månad är det många som tappar motivationen till att vara utomhus, och en stor andel löpare lämnar stigarna och förflyttar sig istället in till gymmets löpband. Att springa på bandet är såklart långt mycket bättre än att lägga träningen på hyllan helt, men jag vill ändå påpeka några fördelar med utomhuslöpning. Även om du inte vill spendera varje pass ute i kylan så kan du få många positiva effekter av att åtminstone då och då ta dig ut.

Fördelar med att springa utomhus:

  • Du får frisk luft som bidrar till ny energi, ökad koncentrationsförmåga och stärkt immunförsvar
  • Om du springer ute under de ljusa timmarna samlar du på dig D-vitamin, som många lider brist av under vinterhalvåret
  • Det varierade underlaget gör att du stärker fötterna och många mindre, stabiliserande muskler kring knän och fotleder
  • Du kan transport-träna, alltså springa t.ex. till eller från jobbet; effektivitet i allra högsta grad!
  • Det kan vara mentalt lättare att springa utomhus och ha saker att lägga ögonen på, istället för att springa på ett löpband och stirra in i väggen
  • Man känner sig mentalt extra stark när man genomfört ett pass i kyla, regn och rusk.., Lite som att inget kan stoppa en!
  • Naturen bjuder på naturliga intervaller, t.ex. i form av backar, med – eller motvind…

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras