”Jag tränar, så jag kan äta vad som helst” – sant eller falskt?

Jag vill lyfta ett påstående som jag ofta hör; ”du som tränar kan ju äta vad som helst”, eller ”jag tränar för att kunna äta onyttigt utan dåligt samvete”.

Helt enkelt att om man tränar och är aktiv så spelar det ingen roll vad man stoppar i sig. Hur mycket sanning ligger det egentligen i det?

Det beror ju förstås på vad ditt syfte är; om det enbart handlar om att hålla en viss vikt så ger träning absolut möjlighet till större utsvävningar i matintaget, eftersom du förbränner fler kalorier. Dock överskattar många hur mycket de gör av med under ett träningspass, och det krävs helt enkelt väldigt, väldigt mycket träning för att kunna äta ”vad som helst” utan att gå upp i vikt.

Sen är det faktiskt så att en vältränad och aktiv kropp med mer muskelmassa är bättre på att hantera exempelvis socker, och tar inte lika mycket skada av en del sämre livsmedel än vad en otränad, inaktiv person gör.

Men. När vi tränar och ställer högre krav på kroppen, så ökar vårt behov av näringsrik mat, och för att bygga upp en kvalitativ kropp med muskelmassa, starkt skelett och tillräcklig energi, så måste vi förse den med bra och hälsosam mat. Även om jag inte är ett jättestort fan av uttrycket ”du är vad du äter”, så är det trots allt sant; våra kroppar består av den födan vi stoppar i oss.

Så vill du få bra resultat av din träning och vara hälsosam på riktigt, så är det viktigt att du äter hyfsat nyttigt och tillräckligt av allt näringsämnen. Baserar du din kost på bra mat och rena råvaror så finns det ofta utrymme åt lite större utsvävningar och mindre nyttiga alternativ då och då – det är helheten som spelar roll.

3 kommentarer
  1. Jag vill bygga upp min kropp efter 18 år av anorexi och bulimi. Är så svag och alla muskler är borta typ. Har ont i kroppen och skadar mig lätt. Orkar inte ens bära min systerson på 2 år.
    Men HUR börjar man? Är underviktig än men skulle behöva stärka knän och rygg främst men såklart hela kroppen. Även äta bra mat. Svårt att fixa allt på egen hand. Gym skapar ångest. Vet inte hur man använder maskinerna och orkar inte lyfta några vikter. Har du tips?

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras