De vanligaste ursäkterna till att skippa träningen – och hur du tacklar dem!

Känner du igen dig i att du egentligen gärna skulle komma igång med träningen, men varje gång du ska iväg så bubblar det av ursäkter att inte träna, och det slutar med att du åter igen hoppar över träningspasset? Här listar jag några av de vanligaste ursäkterna att skippa träningen, och hur du tacklar dem!

  • ”Jag har inte tid”. Vi har alla lika mycket tid, det är upp till oss själva vad vi gör av den. Första steget är att börja prioritera träningen, och sedan att skapa luckor för den. Finns det något annat du kan skära ner på (t.ex. slösurf eller TV-tittande), gå upp lite tidigare på morgonen, kombinera träning med kompis-dejt, transport-träna (cykla eller gå dit du ska).., Välj korta och effektiva pass framför långa, lågintensiva.
  • ”Det är för dyrt”. Det krävs inget dyrt gymkort eller medlemskap för att träna, utan mycket kan göras på hemmaplan (googla hemmaträning eller följ bloggar/Instagramprofiler inom nischen). Träningskläder behöver inte heller vara dyra, utan H&M och Stadiums Soc har massor med bra kläder till lägre priser. Sedan finns det många träningsanläggningar och idrottsföreningar som inte kostar så mycket alls, och exempelvis Friskis & Svettis håller gratis utomhusträning under sommaren.

  • ”Det är inte roligt”. Då har du helt enkelt inte hittat rätt träningsform för dig ännu, eller så har du gått in med inställningen att det inte är kul. Jag är 100 % säker på att det finns en träningsform eller sport för alla, så våga testa olika tills du hittar rätt; ridning, fotboll, gym, kampsport, simning, klättring, orientering, tyngdlyftning, crossfit.., Eller träna tillsammans med en rolig kompis, så kompenserar det för att träningen inte är lika kul.
  • Det är jobbigt”. Bra, då är du på rätt spår. Träning SKA vara jobbigt, det är så vi utvecklas och förbättrar vår förmåga. Men, när vi har rutin på att träna vänjer vi oss och tänker inte lika mycket på hur jobbigt träningspasset är, och hittar du en träningsform du tycker om kommer det också att kännas lättare.
  • Jag börjar på måndag”. Eller så börjar du idag, så kommer du redan gjort framsteg när det blivit måndag. Det är enkelt att tänka att det blir lättare att börja på måndag, på nyårsdagen, efter semestern, nästa månad.., Börja idag, nu. Ju förr du börjar, desto förr får du resultat och når dina mål.
  • Jag är inte i tillräckligt bra form för att träna”. Du är aldrig för otränad för att börja träna! Börja där du är, på din nivå utifrån dina förutsättningar, och strunta i vad alla andra gör. Om det känns bättre kan du börja träna hemma till en start för att slippa gå till ett gym eller en förening, men tro mig – absolut ingen på gymmet kommer tycka att det är konstigt att du är där eller att du är för otränad. Alla är nybörjare i början, right?

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras