Snabba löpintervaller

Känns nästan som att detta blivit en löpnings-blogg i och med alla intervallpass jag lägger upp, även om mitt egentliga syfte med löpningen är att orka mer på thaiboxningen (och att det oftast är ganska skönt att dra iväg på en runda). Jag siktar på att få till i alla fall två löppass varje vecka, ibland tre, och helst ska ett av passen vara intervaller. Intervaller är ju ett grymt bra sätt att öka sin förmåga att hålla en hög hastighet, och även att orka springa längre.

Jag har alltid lite ångest inför varje intervallpass, och efteråt är jag sjukt nöjd samtidigt som jag är glad att jag mellan varje pass ändå glömmer bort hur fruktansvärt jobbigt det är, annars hade det varit en ännu högre tröskel att ta mig iväg på just de passen. Som det här passet; jag kände mig faktiskt ganska stark och snabb genom alla intervallerna, även om jag ca en timme senare var helt virrig och mör av trötthet..!

Såhär: 

Uppvärmning: 1 km lugn löpning 

Intervaller: 400 m, 300 m, 200 m, 100 m, x 4 set

30 sekunders vila mellan intervallerna, 1,5 minuters vila mellan seten. Öka hastigheten ju kortare intervallerna blir. Enklast att göra på löparbana eller på löpband!

Nedvarvning: 1 km lugn löpning

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras