”Perfekt” träning & kost, eller good enough?

Förra veckan när jag höll en föreläsning om hälsa pratade jag en del om ”Den perfekta kostplanen och Den perfekta träningen”. Det pågår ju en aldrig sinande jakt efter just det perfekta, optimala, felfria. Det säljs så många kost – och kokböcker av profiler som förespråkar just sin kosthållning, tidningarna säljer via rubriker om tillåtna och förbjudna livsmedel. Träningsprofiler, gym och utövare av någon specifik träningsform berättar om varför deras sätt att träna är optimalt, ”coacher” och PT’s säljer det bästa träningsupplägget som någonsin gjorts.

Vi skulle kunna spekulera för evigt i vad som egentligen är perfekt och inte då det är högst individuellt, men poängen jag vill komma till är att det perfekta, optimala, felfria också ofta är väldigt svårt eller helt omöjligt att följa och uppehålla. Och om du har ett träningsupplägg eller en kostplan som du inte klarar av att följa, så spelar det ingen roll hur perfekt eller optimalt det än är.

Vad jag istället vill uppmuntra till är att hitta vad som är good enough och applicerbart i ditt liv och din vardag. För vardagen är sällan en utopi, utan handlar för de allra flesta om att få ihop det och hinna med alla måsten såväl som allt man vill göra. Testa dig fram, justera och se vad du mår bra av och vad som funkar i längden. Det kanske inte är lika perfekt som i drömvärlden, men tillräckligt bra och anpassat efter just dig.

Alltså: om du har ett träningsupplägg eller en kostplan som förvisso är perfekt, men som du inte kan följa eftersom det inte funkar i din vardag, tappar helt och hållet sitt syfte. Skala av, individanpassa och sänk kraven, för du kommer få tusen gånger bättre resultat av ett bra upplägg som du kan följa, än ett optimalt upplägg som du inte kan följa.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras