Fördelarna med att träna thaiboxning!

Som ni vet så är kampsport, och då främst thaiboxning en av mina största kärlekar i livet, och ”besatt” är ett ganska milt uttryck för min relation till fightingen… Får helt enkelt aldrig nog.

Men, utan att vara alltför partisk (heh) vill jag verkligen uppmuntra till thaiboxning som träningsform, oavsett om man vill sparras och tävla eller inte alls. Varför? Här har du mina topp åtta anledningar!

  1. Det är väldigt allsidig träning; du utvecklar din uthållighet, styrka, explosIvitet, rörlighet, balans, kondition, mjölksyratröskel, koordination, allt via en enda träningsform.
  2. Ett ord. Roligt. Standard-kommentaren efter att någon testat thaiboxning är ”herregud vad jobbigt, och herregud vad ROLIGT”. Och när det är roligt blir det så mycket lättare att verkligen ta ut sig.
  3. Räkna med att belönas med en rejäl laddning endorfiner; passen är tuffa och utmanande och känslan efteråt är obeskrivlig.
  4. Mentalt är kampsport otroligt tufft men minst lika givande. Jag brukar likna det vid mindfulness, eftersom du inte kan tänka på någonting alls än det du gör just den sekunden, så under ett träningspass är huvudet helt fritt från exempelvis stress, fokus på program, grubbel eller ångest inför något i framtiden. Du är bara där och då. Och om du så småningom börjar med sparring kommer du få uppleva en helt annan sorts mental utmaning.
  5. Du blir av med alla aggressioner. Du slåss och sparkas och hepp så känns allt bättre sen.
  6. Kampsport är till viss del en individuell sport, men trots det har du en fantastisk gemenskap med dina träningskompisar, instruktörer och andra klubbmedlemmar.
  7. Du får en ökad trygghetskänsla, framför allt som tjej eftersom du vet att du kan försvara dig om någon försöker angripa dig fysiskt.
  8. Fundamentalt för sporten är att vi visar stor respekt för varandra. Även om vi fightas i ringen så är vi vänner som respekterar och lär av varandra.

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras